21-24 april

Hej! Det va ett tag sen jag skrev här, men känns som jag inte haft något andrum att sätta mig ner och blogga sen jag bloggade sist. Det har varit fullt upp! Bjuder på en recap av vad jag gjort sen vi hördes sist iallafall:
 
Lördag 21/4:
I lördags red jag Lallie, såklart. Vi red min favvorunda i skogen, Lallie va svinpigg såklart och ville mest hoppa jämfota hela vägen. Efter kanske 5 tillsägningar insåg han att matte inte vill hänga med i hans tempo och lugnade sig lagom till det va dags för avtrav och avskrittning. Han va såå mjuk och fin då, joggade med stora kliv i lång och låg naturlig form. Bästa hästen ♥ Fixade en massa i stallet efteråt, sopade städade och bara grejade med en massa saker. 
 
Vid 6 körde jag och Adde hem till Adde för att äta kvällsmat där med hans mamma. Vi grillade lite, sen hade vi pommes, sallad och bea till. Supermumsigt. När vi skulle köra hem igen så valde vi att ta 240in, så jag fick mig mitt premiäråk i sommarbilen, inte helt fel i solnedgången en varm aprilkväll ♥
 
Söndag 22/4:
I söndags hade jag en massa att stå i. Började med att äntligen städa klart huset, väldigt skönt att ha det gjort. Fick ett ryck och städade uterummet med, det var verkligen välbehövligt! Blev så himla fint! Lagom till jag va klar med städningen var det dags att köra till Emmaboda och hämta mamma som kom med tåget. Hittade faktiskt till tågstationen utan problem, inte för att det är så svårt att hitta i den lilla hålan, men ändå haha. Kramade om mamma och så körde vi hem. När vi kom hem hade Adde hunnit komma hem från lite skogsarbete, så han hade börjat med maten lite smått. 
 
Mamma packade upp och berättade om sin resa, visade allt de hade fått på resan. Verkligen jättefina grejer! Vid 6 kom mormor, sen satte vi oss och åt. Det va så gott! Till efterrätt hade mormor gjort en äppelpaj som vi åt medan mamma visade bilder som de tagit på resan. Mysig kväll! 
Ozzy visade sig från sin bästa sida som vanligt när jag tog en paus i städandet..
 
 
Måndag 23/4:
I måndags var det uppstigning vid 5-tiden som gällde för att skjutsa mamma in till stan för hennes tåg till CPH. Visade sig så klart att det va inställt och ersatt med buss sträckan Karlskrona-Hässleholm.. Att öresundstågen aldrig kan get their shit togheter alltså.. Det va osäkert om mamma ens skulle hinna med sitt flyg, men det va precis att hon lyckades.. 
 
Hade iallafall jättesvårt att fokusera på att plugga igår, satt mest och stirrade ut i tomma intet haha så det blev inte mycket gjort. Framemot eftermiddagen drog jag med Lallie ut på en kort ridtur. Han va sådär jobbigt pigg så att han inte bara är hetsig utan dessutom tittar på ALLTING. Jag vet ju att det går över, så jag satt mest och väntade ut honom. Tillslut va han fin iallafall och det verkar som poletten trillat ner liite mer i hur jag vill att han ska bete sig i traven (dvs inte huvudet mellan molnen, utan ner med huvudet och gå avslappnat gärna i låg form till en början iaf.) Så jag va ändå nöjd trots att han va drygt tittig. 
 
På kvällen höll pappa i tipsrundan nere i Bredasjön, så då gick vi den såklart. Frågorna var jättesvåra, som sig bör när det gänget håller i det. Men lyckades ändå få 9 rätt! Trevligt att träffa lite folk med haha! Drack lite kaffe och bytte några ord med pappa sen innan vi körde hem igen. 
 
Jag och Adde lagade lite mat, sen försökte jag förgäves plugga lite till. Vid åtta kom pappa förbi och hämtade sin resväska som mamma lånat till Miami. Då pratade vi lite till innan pappa va tvungen och köra hem för att sova innan sitt nattjobb, stackarn. 
Katterna tyckte det va en väldigt bra säng jag köpt till dem, sötlökar♥
 
Tisdag 24/4 (idag):
Which brings us till idag! Jag började min dag med att fodra hästarna som vanligt. Tiffany var lite piggare i morse och väste inte lika mycket som hon gjort det senaste, blev dock sämre under dagen men hoppas det är på bättringsvägen iallafall. Sen satte jag mig och pluggade tills hästarna ätit upp sin frukost, då gick jag ut och släppte de i trädgården. Fixade lite i stallet innan jag gick in och fortsatte plugga. Har suttit med EN enda föreläsning idag. Det har alltså tagit mig nästan 8h att gå igenom en föreläsning på 1h 45 min. Säger en hel del om hur svår ekonomikursen är i min värld.. Menmen. Så nu ligger jag fett efter i mitt pluggschema inför tentorna, så får sätta mig och lägga om de litegrann nu ikväll.
 
Iallafall så drog jag ut med Lallie på en ridtur vid tre. Det blåste typ halv storm, så han va spänd som en fiolsträng både på fram och avskrittning, dock var han inte så att han kastade sig så fort han såg nått, utan gick och tittade lite mer noggrannt på allt som fladdrade och lät en massa i blåsten. Ryckte till någon gång ibland ifall han såg nått han inte va beredd på, men så nöjd med att han hanterade det så bra ändå. Inne i skogen va han jättepigg och dragig till en början, bara i skritt och trav som vanligt och suuuperfin i galopparbetet. Vågade för första gången någonsin typ bara släppa honom helt i galoppen och låta honom springa så fort han orkade, kände mig dessutom helt trygg, hur härligt?! Han har dessutom helt från ingenting lärt sig att gå i riktigt samlad galopp? Vem fan har lärt honom det liksom? Nu ska vi bara befästa formarbetet i galoppen med (och få honom att fatta att matte inte vill ha en häst som går som en dragoxe i traven..) men det kommer nog när han dels fått av sig lite överskottsenergi och har fått lite bättre kondis och orkar bära sig mer i formen. Nu blir det lätt så att han 1. sticker från mina hjälper 2. kryper ihop bakom lod och släpper stödet på bettet. Valde att avsluta efter kanske 3 km galopp i varierande hastighet samt efter en riiiktigt fin och avslappnad avtravning. Skrittade hem och lät honom fundera över allt läskigt han såg på egen hand. Tror han behöver det. 
 
När jag kom hem igen och var klar i stallet gick jag in och fortsatte plugga en stund, sen kvällsfodrade jag hästarna. Lagom tills jag kom in från det hade Adde kommit hem och börjat med maten. Blev kycklingcurry med ris, sååå gott! Min kille kan han! Sen dess har jag suttit i soffan nerbäddad, sett klart på dagens föreläsning och ätit choklad. Helt okej ändå. 
 
Imorgon kommer sotaren klockan 8 på morgonen, sen ska jag plugga, rida, göra inköpslista och fixa stallsysslorna. Det blir nog en heldag av det med. Någon dag i veckan ska jag ha lite tjejhäng med Marion med, det ska bli mysigt. Får nog bli på torsdag dock, innan dess hinner jag inte och efter det hinner jag inte. Mycket på g nu haha! Vi hörs imorgon!
Tycker han börjar bli fin i kroppen fett-mässigt. Han har dåligt med muskler just nu bara, men det är en work in progress!
Haha nej min häst var inte dragig idag? Vet inte vad du menar..
 
Kram E

Kommentera här: