Flerohopp

Hej! Freeedag idag och jag har varit skolledig. Började dagen med att ringa bonden som jag tingat hö hos. Vi bestämde att vi skulle hämta höet vid lunchtid. Så fick börja göra mig iordning, förbereda för höbalen i carporten och ge hästarna lunch innan vi skulle köra.
 
Hade fått en vägbeskrivning till stället vi skulle till. En by vi skulle köra igenom hette Flerohopp, haha alltså jag och pappa skrattade varenda gång en skylt med ortsnamnet dök upp. Så himla udda. Vi hittade faktiskt på första försöket hör och häpna, men gårdsplanen var skitsmal så att jag inte kunde stå på tvären med bilen och transporten, utan fick krångla in transporten i en trång grindöppning, dessutom var det en brunn mitt på gårdsplanen (?) så var fruktansvärt svårt, sen fick pappa koppla av transporten, jag fick svänga runt bilen och sen fick vi koppla på släpet igen.. Sen fick vi med oss en jättefin höbal hem, som rullade så fint på släpet. 
 
På vägen hem råkade jag ta fel avfart i en rondell, så vi fick köra över Tvärskog hem, men det gick det med. Fördelen var att det va bara 80 som mest på de vägarna, så det va inte riktigt lika många stressade bilister som kom ikapp och trängde sig om när de fick möte i en skymd kurva. Att köra med hästsläp får mig att ge upp om mänsklighetens vettighet. Vi kom iallafall hem, jag gjorde en skitsnygg inbackning med släpet mot carporten och så lastade vi av balen. Var ändå väldigt lättrullad för att väga 400kg måste jag säga, så det va inga problem för mig och pappa att lösa. 
 
Pappa körde hem en sväng, så då släppte jag ut hästarna i trädgården, satte på en podd och la mig i solen i två timmar. Var lite blåsigt, men tillräckligt varmt för att inte frysa. Vid fyra blev det iallafall för kallt för att sola, så då tog jag in hästarna i hagen och insåg att jag var alldeles för trött och det va alldeles för varmt (24 grader) för att det skulle kännas som en bra idé att rida Lallie, så han fick vila idag. Tror inte han misstycker om det. 
 
Nu ikväll har jag, pappa och Adde haft lite grillkväll här. Det va så himla mysigt att få lite kvalitetstid över en riktigt god måltid. Planen för resten av kvällen är nog att slappa i soffan. Har dock lite kvar att fixa i stallet, måste blötlägga lucern, ta ner höpåsar och fylla vatten, men det går ju snabbt att fixa. 
 
Imorgon ska jag städa klart huset, Lallie ska ridas, hagen ska mockas och sen bjuder svärmor på middag. Blir bra det! Vi hörs då. 
Rally-Kurt va så fin i sitt esse med Edit påkopplad!
Gos-sällskap i solen♥
Kram E
 

Kommentera här: